• 22 oktober 2012
  • recensie door Karin Winters

SMIHOpediaInternet en sociale media bieden op allerlei manieren een verrijking van het leven. Erno Mijland deelt de kennis die hij opgedaan heeft, zonder wijzend vingertje en waardeoordeel, met zijn nieuwe boek SMIHOpedia. Dit is een boek dat erg goed past bij het motto van de universiteit van Middelbeers. Sociale media is een onderwerp dat al onvoorstelbaar …

veel boeken en websites heeft opgeleverd facebook kopie herunterladen. Het is vreselijk moeilijk om als die-hard gebruiker je te verplaatsen in de kennis en kunde van de beginnend gebruiker. Daarnaast is het ook moeilijk om het niveau van je doelgroep vooraf te bepalen. Ik vind dat Erno daar goed in geslaagd is. Hij laat zien dat hij beide werelden (die van de jongere en van de volwassene) kent.

Algemeen over het boek
    Heerlijk ruim qua opmaak, omdat ik graag aantekeningen maak bieden te kantlijnen daar alle ruimte toe, zodat je het een eigen boek kunt maken . Lekker leesbaar voor alle gebruikersniveau’s en we noemen leerlingen ook gewoon leerlingen, oftwel geen opgeblazen taal met dure benamingen. Natuurlijk is het lekker en bijna vanzelfsprekend dat er een ondersteunende website bij is, waar je heel veel van de genoemde voorbeelden kunt bekijken smileys voor whatsapp. Dat is trouwens nog best lastig omdat alle gebruikte voorbeelden er alfabetisch staan.

Tip voor Erno: maak een aangepaste Google zoekmachine op deze site, zodat mensen op onderwerp kunnen zoeken. Ook zou je de hoofdstuktitels kunnen pakken en daar de bronnen nogmaals toevoegen. In het boek had daar wat mij betreft wel een icoon voor gebruikt kunnen worden (zoiets als meer info op de site). Alle bijbehorende documenten (vragenlijsten) staan zowel in het boek als op de site. Aan het einde van elk hoofdstuk vindt de lezer conclusies en beleidsadviezen, deze komen boven op de tips die al in de hoofdstukken staan ebooks download for free illegally. Dit is zeker ook een boek dat door management gebruikt kan gaan worden om werkelijk een visie en beleid rondom sociale media in het onderwijs te maken. Gelukkig redeneert Erno altijd vanuit positieve mogelijkheden, zonder de gevaren uit het oog te verliezen, maar daar niet de nadruk op te leggen. Ik mis wel soms wat illustraties in de hoofdstukken zelf (grafieken en curves).

• In het 1e hoofdstuk: wat zijn sociale media, wordt theorie afgewisseld met heel veel voorbeelden. Dit hoofdstuk had wat mij betreft opgeknipt mogen worden in theorie en wat gebeurt er in de praktijk. Er staat zoveel informatie in dat de kantlijnen hier grif gebruikt gaan worden.
    • Hoofdstuk 2 gaat in op Mediawijsheid en het belang daarvan. Hier wordt gehamerd op het feit dat Media ecuatie nodig is en is wat mij betreft ook gericht aan beleidsmakers en management. Gewoon door uit te leggen waaruit media educatie zou moeten bestaan en waarom is dit noodzakelijk is.
    • Hoofdstuk 3: Een onzekere toekomst, beschrijft dat de wereld razendsnel verandert en de vaardigheden van beroepsbeoefenaars van de toekomst anders zijn dan vroeger. Er wordt ingegaan op de 21e eeuwse vaardigheden die nog lang niet uitgekristalliseerd zijn.
    • Persoonlijk vind ik hoofdstuk 4: De leerkracht van social media, voor onderwijs een zeer bruikbaar hoofdstuk. Ook docenten/scholen die al actief zijn met sociale media kunnen door dit hoofdstuk meer structuur in de visie en beleid aanbrengen. Verwarrend is wel dat het woordt Weblog vervangen is door digitaal logboek, alhoewel…Erno heeft zo goed als geen Engelse term opgenomen, knap!
    • Hoofdstuk 5: Slimmer werken…de logistiek rondom leren…had wat mij betreft wel wat groter mogen zijn. Ik mis daar nogal wat zaken als het delen van documenten, online vergaderen. Ook doordat de logistiek (administratieve proceseen) online goed geregeld zijn, de face to face lestijd kwalitatief verbeterd had wat nadrukkelijker beschreven mogen worden.
    • Hoofdstuk 6: deskundigheidsbevordering. Ik mis daar in elk geval de verwijzing naar edubloggers.nl als informatiebron en de wet BIO. Ook zouden hier de net vastgestelde digitale vaardigheidseisen van Kennisnet genoemd kunnen worden.
    • Hoofdstuk 7: PR en Communicatie met sociale media: Leuk de 4 A’s! Deze worden in de zakelijke communicatie gebruikt en Erno heeft ze mooi vertaald naar Onderwijs. Ik zou er wel tijd in willen steken om dat nog meer uit te werken, bijvoorbeeld een basis school communicatieplan.

Ineens was ik de hoofdstuknummering kwijt?

De rol van de leraar, zal niet bij alle leraren van nu lekker landen, maar is hoognodig om die veranderende rol van docenten onder ogen te zien. Erg goed beschreven en geeft wat mij betreft erg veel input om als teamleider/manager de POP gesprekken vorm te geven. Mooi om de vergelijkingen te zien met de niet onderwijswereld!

Omgaan met incidenten, dit zijn echt moeilijke onderdelen om te beschrijven (had ik ook last van in HandBoekTweePuntNul). Mooi de checklist incidenten en denk dat Erno hetzelfde heeft als ik, voorkomen is beter dan blussen.

Aan de slag, stapsgewijze beschrijving hoe je van niks naar een besluit wat te doen met Sociale Media in jouw onderwijs en school, ik zou zeggen….doen! Alles kan altijd beter! Natuurlijk en ook weet iedereen die het leest het vast weer beter. Ik vind het een prettig boek om als team of school aan te schaffen.

Ik zou met dit boek in de hand een aantal studiebijeenkomsten adviseren met als doel: vaststellen van beleid, visie en een scholingsplan voor alle docenten. Natuurlijk kunnen docenten die net begonnen zijn met Social Media in hun onderwijs heel veel gebruik maken van de tips en trucs!

Smihopedia is een prachtig middel om doelen te bereiken!

Karin WintersKarin Winters is fan van een Leven Lang Leren en vindt ervaring belangrijker dan diploma’s. Ze is fervent Edublogger en momenteel werkzaam bij KPN Onderwijs (Consulting), Zij ondersteunt scholen bij hun onderwijsvraagstukken.