• 24 februari 2011
  • Recensie door Bas Jongenelen

SlimmerkundeSlimmerkunde is een methode voor leerlingen in het VO en het MBO met als ondertitel Slimmer omgaan met internet bij je studie én tips om slimmer te leven. Dat belooft wat! Leer slimmer te leven in 64 pagina’s – had ik dat boekje niet 35 jaar eerder kunnen krijgen? Moeten we dit boekje niet aan iedereen in Nederland cadeau doen, zodat het echt wat wordt met Nederland als slimme kenniseconomie? Het antwoord daarop is …

Nee.
    Er is door veel mensen aan Slimmerkunde gewerkt, want de titelpagina vermeldt 17 auteurs )van wie er 6 verantwoordelijk zijn voor de eindredactie) en 7 namen onder met dank aan. Ik vraag me af hoe dat in zijn werk is gegaan, hoe 17 mensen samen 64 pagina’s geschreven hebben. Het kan niet anders of het boekje is een amalgaam van principes, invalshoeken en uitgangspunten. Als je Slimmerkunde doorbladert, dan blijkt dit inderdaad het geval te zijn. Op iedere pagina is een chaos van vetgedrukt, teksten in romein, kaderteksten, buttons (waar je niet op kunt klikken, want van papier), ava’s en invuloefeningen ark survival evolved kostenlos downloaden deutsch. Als je nog geen adhd had, krijg je het nu wel.

Waar gaat Slimmerkunde nu eigenlijk over? Wat is de bedoeling? Welnu, jongeren maken gebruik van de computer, veel gebruik. Ze maken er echter niet zo handig gebruik van, ze kunnen leren om slimmer met dat apparaat om te gaan. Als je informatie zoekt, gebruik dan de juiste trefwoorden – om een simpel voorbeeld te geven. Het is mijn ervaring dat jongeren moeite hebben om met juiste en volledige informatie op de proppen te komen: een leerling van 6 gymnasium die Echt niks kon vinden over het Oedipus-complex, meneer en die derdejaars student Nederlands die het niet voor elkaar kreeg ook maar iets over de commissie Meijerink boven tafel te krijgen. Zoeken is moeilijk, vinden nagenoeg onmogelijk. En dan heb ik het niet eens over de transfer van informatie naar kennis, hetgeen nog een stap verder gaat.

Het is dus een goed idee om leerlingen informatie te geven over hoe je informatie verzamelt, verwerkt en inzet in je leven; ik sta dus achter het basisidee van Slimmerkunde musik von facebook herunterladen. Ik blader het boekje eens met u door. De inhoudsopgave zegt dat er 13 thema’s (hoofdstukken) zijn, zegge: dertien. Dit voorspelt weinig diepgang, aangezien dit gemiddeld nog geen 5 bladzijden per hoofdstuk betreft. De hoofdstukken gaan onder andere over informatie, huiswerk, bronnen, planning, presentaties, gamen, blogs en out of the box. Dit is te veel van het goede.

Ik neem hoofdstuk 5, Slimmer omgaan met presentaties even als voorbeeld. Na de lead die best okee is, volgt de volgende tekst onder het kopje 5.1 Beter presenteren:

Een presentatie geven is soms best spannend. Daarom gaan we samen oefenen. Hoe vertel je je klasgenoten over jouw onderwerp? Als het heel leuk was, vertellen je klasgenoten dit weer verder. Zo horen steeds meer mensen over jouw verhaal.

Ik vraag me af of dit nu een heel informatiedicht tekstje is, of een tekstje met non-informatie. Een presentatie geven is spannend, maar het doel is dat steeds meer mensen over jouw verhaal horen video aus facebooken online. Ik link deze twee dingen niet direct aan elkaar. Vervolgens gaat het hoofdstuk niet in op het fenomeen ‘spannend’ en op hoe je je zenuwen onder controle houdt tijdens een presentatie. Wel worden er wat losse opmerkingen gemaakt over PowerPoint, Prezi, Google Docs en TEDTalks. Helaas blijft het bij losse opmerkingen, want geen enkel onderdeel wordt verder uitgediept.

Er wordt ook nog een tip gegeven: Een mooie tool voor je presentatie is wordle.net. Dat is een gratis online tool waarmee je woordenwolken kunt maken. Schrijf een leuke tekst over jezelf of het onderwerp van je presentatie in een Word-bestandje. Wordle maakt er dan een woordenwolk van. De woorden die je vaak gebruikt, staan er wat groter in Twee dingen: de meeste leerlingen zullen in een tekst niet heel vaak dezelfde woorden gebruiken (behalve lidwoorden en andere functiewoorden), het wordt dus een woordenwolk van niets. Het tweede is dat er vervolgens niet uitgelegd wordt, wat je met die woordenwolk zou moeten doen.

De gemiddelde taalbeheersingsmethode en het gemiddelde schoolboek scoren wat mij betreft hoger op het onderdeel presenteren. Het woord Prezi zal niet in ieder schoolboek voorkomen, maar hoe je een presentatie voorbereidt en houdt, wordt in menig schoolboek beter behandeld. Dit hoofdstuk is exemplarisch, want ook de andere hoofdstukken zijn niet meer dan hippe termen waarmee de auteurs kort wat info aanstippen.

Ook over de vorm van Slimmerkunde ben ik niet te spreken. Vorm in de breedste zin van het woord. Het taalgebruik is echt te simpel, de gemiddelde vwo’er pikt deze kleutertaal niet en ik verwacht dat een leerling op een goede beroepsopleiding over het algemeen toch echt iets serieuzer aangesproken wordt dan dat in dit boek gebeurt. De zinnetjes zijn te kort en er is een gebrek aan signaalwoorden als hoewel, ondanks en daardoor. Wanneer leren methodeschrijvers hun doelgroep nu eens in gewone taal aan te spreken in plaats van dit soort Jip-en-Janneke-taal? Leerlingen zijn gewone mensen die recht hebben op gewoon taalgebruik.

Dat taalgebruik kan door een goede eindredacteur redelijk snel op een normaal niveau gebracht worden, veel ergerlijker vind ik de vorm boekje. Slimmerkunde gaat over hoe je de moderne media slim in kunt zetten in je leven – waarom dan een methode op papier? Want wat is Slimmerkunde? Een boekje met invuloefeningen. De leerlingen zullen braaf de oefeningetjes invullen, zij zullen de antwoorden op de stippellijntjes schrijven en over gaan tot de orde van de dag.

Waarom lukt het toch niet om een nieuwigheid als slimmerkunde op een slimme manier aan te bieden? Het papieren invulboekje is alles waar slimmerkunde op tegen is. Door met een balpen drie vragen te beantwoorden op bladzijde 25, word je niet slimmer, dat is nu juist het idee. Het hele boekje staat vol invuldingetjes – de leerlingen werken dit samen met de docent door en hebben wat dan geleerd? Dat school er is om boekjes in te vullen. Slimmerkunde schiet daarmee zijn doel compleet voorbij.

Je wordt niet slimmer door een boekje als Slimmerkunde door te werken. Je kunt als docent je tijd wel wat beter gebruiken, door bijvoorbeeld op een hoog niveau je vak aan te bieden. Door met je leerlingen recente teksten over je vak te lezen. Door met je leerlingen aan de slag te gaan en door voor te doen hoe jíj als docent het probleem aanpakt. Maak je leerlingen deelgenoot van jouw vak en jouw wereld. Maak hen deelgenoot van jouw denkproces, laat zien hoe jij stap voor stap informatie zoekt, vindt en inzet in je vak. Door dit voorbeeldgedrag worden leerlingen slimmer, niet door een wéér een werkboekje in te vullen.

Bas Jongenelen

Bas Jongenelen
    Bas (1968) is docent Nederlands aan de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. Daarnaast publiceert hij over onderwijs, taalvaardigheid en Middeleeuwse literatuur. Zie ook zijn