Recensie door Marieke van Osch
ICTnieuws was in juni aanwezig op NECC2009 emergency kostenlos downloaden vollversion chip. Een gesprek met auteur Christopher Shamburg leidde tot de belofte zijn pas in dit najaar te verschijnen boek Student-Powered Podcasting te laten recenseren youtube als audioen.
Geletterdheid in de 21e eeuw draait niet meer alleen om lezen en het begrijpen van tekst, maar het is een breder en complex sociaal process waarin het draait om de communicatie met anderen lohnabrechnung herunterladen. Dit wordt als uitgangspunt genomen in het boek Student-Powered Podcasting music itunes for free. Het luisteren naar podcasts bevordert alleen maar de passiviteit van leerlingen, zo stelt de auteur Christopher Shamburg. Teach your students to podcast, and you’ll take them further down the road tot 21st-century literacy download for free subway surfer.
Een podcast is
In het boek Student-Powered Podcasting van Christopher Shamburg worden op een praktische manier mogelijkheden beschreven om leerlingen te ondersteunen bij het maken van podcasts. Ze gebruiken hiervoor de programma’s Audacity (opensource voor PCs) en Garageband (voor Apple-Mac). In het boek is stap voor stap aangegeven hoe een podcast gemaakt kan worden met beide programma’s.
Wat het boek een aanrader maakt is dat er een aantal concrete lesvoorbeelden in staan voor bijvoorbeeld audio maken van een dramavoorstelling, dialoog, vertelling, een herschreven verhaal, een interview, media review, memoires, remix, rondleiding, filmcommentaar etc. etc. Deze lessen zijn weliswaar gekoppeld aan Amerikaanse onderwijsstandaarden in allerlei indrukwekkende schema’s, maar hier hebben we in een Nederlandse setting niet zo veel aan. Omdat de lessen zo concreet zijn beschreven, zijn ze eenvoudig te vertalen naar de Nederlandse situatie. En zelfs als de docent niet wil podcasten is het een boek vol mogelijkheden om taal in een bredere context te trekken.
Tot slot staan in het boek overwegingen beschreven die te maken hebben met online veiligheid, ethiek bij het opnemen van materiaal en copyright. Het is belangrijk dat de podcasts die gemaakt worden door studenten anoniem zijn. Tweede punt is een ethische kwestie, iedereen die in de podcast voorkomt moet hiervan op de hoogte gesteld worden en toestemming geven. Opnames die zonder toestemming zijn gemaakt moeten in de klas niet gebruikt worden, zo stelt de schrijver. Tot slot is het van belang dat de leerlingen zich bewust zijn van copyright, zo is er bijvoorbeeld voldoende media die vrij gebruikt kan worden (fair use). In Nederland wordt vaak gesproken over Creative Commons of Podsafe muziek. Het onderdeel copyright komt in het boek uitgebreid aan de orde aan de hand van een voorbeeld van leerling Jane.
Conclusie: dit boek is een aanrader voor iedere leraar die meer wil doen met audio in de klas en zin heeft in creatieve lessen, het is geschreven vanuit de praktijk met zelf in de bijlagen regels die het podcasten in de klas vereenvoudigen. Misschien passen die regels niet echt bij een creatieve lessetting, maar de schrijver heeft in ieder geval aan alle details gedacht!
Marieke van Osch
Marieke studeerde onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en was schoolbegeleider in Drielanden. Na een periode als Procesadviseur at Kennisnet (Ict op school) is zij nu zelfstandig onderwijsdeskundige (zie Move.nu). Daarnaast is zij partner in onderwijscoöperatie het 11tal.