Onderzoek door Joop van Schie
Ook in het onderwijs worden Mindmapprogramma’s meer en meer gebruikt. Van brugklasser tot directielid, van docent tot beleidsmedewerker wordt het gemak van het maken van een Mindmap voor willekeurige projecten ontdekt. Voeg daar bij de fantastische exportmogelijkheden naar andere programma’s als Word, PowerPoint en zelfs HTML-paginas. ICTnieuws heeft Joop van Schie van het Albeda College en van onderwijskundig Adviesbureau COCON gevraagd een achttal paketten naast elkaar te zetten.
Een vergelijkend onderzoek
naar Mindmapprogramma’s
door Joop van Schie
Onderwijskundig Adviesbureau COCON – Rotterdam
In opdracht van EDUCOS
Contentmapping
een korte historie
Een theoretische inleiding
Het is alweer een tijdje geleden dat het flanelbord werd gebruikt in het onderwijs. Mijn docent op de Pedagogische Academie zwoer bij dit hulpmiddel in de lespraktijk omdat het volgens hem zulke fantastische mogelijkheden bood om een klassengesprek te beginnen en de besproken onderwerpen met de kinderen verder uit te werken naar een projectopzet. Hij toonde de werking met een ietwat sleets bord, maar overtuigde mij met zijn aanpak. Hij gebruikte ook dagelijks de OHP en zou ook zeker de computer optimaal hebben benut als die al aanwezig zou zijn geweest. Ikzelf heb het flanelbord nooit gebruikt en weet ook niet of anderen dat in Nederland al deden of nog doen. Ik weet wel dat in de Angelsaksische landen een soortgelijk bord nog steeds wordt gebruikt en dat er een levendige handel in voorwerpen en voorbeelden bestaat.
Waarom overtuigde de aanpak? Eigenlijk heel eenvoudig! Het flanelbord hielp je om samen met de kinderen allerlei beelden rondom een bepaald thema in kaart te brengen. Rondom een thema als Weer kon je begrippen als zon, kou, regen, kleding, seizoenen, windhoos, regenmeter, windvaan, thermometer, winterwanten, enz. in kaart brengen en aan elkaar verbinden. Al doende konden jij en de kinderen samenwerkend bouwen aan de uitbreiding van het begrip Weer. Eerst jaren later begreep ik dat we hier bezig waren geweest met de invulling van betekenissen, (= conceptualiseren) binnen een gedeeld concept en dat dat gebeurde met passende instrumentatie disney plus downloaden lg tv.
Een theoretische inleiding
Het is alweer een tijdje geleden dat het flanelbord werd gebruikt in het onderwijs. Mijn docent op de Pedagogische Academie zwoer bij dit hulpmiddel in de lespraktijk omdat het volgens hem zulke fantastische mogelijkheden bood om een klassengesprek te beginnen en de besproken onderwerpen met de kinderen verder uit te werken naar een projectopzet. Hij toonde de werking met een ietwat sleets bord, maar overtuigde mij met zijn aanpak. Hij gebruikte ook dagelijks de OHP en zou ook zeker de computer optimaal hebben benut als die al aanwezig zou zijn geweest. Ikzelf heb het flanelbord nooit gebruikt en weet ook niet of anderen dat in Nederland al deden of nog doen. Ik weet wel dat in de Angelsaksische landen een soortgelijk bord nog steeds wordt gebruikt en dat er een levendige handel in voorwerpen en voorbeelden bestaat.
Waarom overtuigde de aanpak? Eigenlijk heel eenvoudig! Het flanelbord hielp je om samen met de kinderen allerlei beelden rondom een bepaald thema in kaart te brengen. Rondom een thema als Weer kon je begrippen als zon, kou, regen, kleding, seizoenen, windhoos, regenmeter, windvaan, thermometer, winterwanten, enz. in kaart brengen en aan elkaar verbinden. Al doende konden jij en de kinderen samenwerkend bouwen aan de uitbreiding van het begrip Weer. Eerst jaren later begreep ik dat we hier bezig waren geweest met de invulling van betekenissen, (= conceptualiseren) binnen een gedeeld concept en dat dat gebeurde met passende instrumentatie.