• 8 februari 2006
  • Recensie door Toon Bolk

Forward - ICT in de vakkenBij het lezen van titel: Forward, ICT in de vakken, wordt er automatisch in mijn gedachten een link gelegd naar projectonderwijs, vakoverstijgend onderwijs, geïntegreerd onderwijs, whatever. Na het lezen van het voorwoord wordt die link direct verwijderd. Verder in het boek kom ik overigens wel voorbeelden tegen. Neemt niet weg dat de titel verdacht is giskabinett listening games for free. Het duidelijke voorwoord is zoals een voorwoord voor leerlingen hoort te zijn: kort maar krachtig.

De cursorisch geschreven methode is bedoeld voor HAVO/Vwo-leerlingen (onderbouw). Het boek met bijbehorende oefenbestanden is heel goed zelfstandig door te nemen, mits de leerlingen geïnteresseerd en gemotiveerd zijn en blijven. Het Internet hoofdstuk is in vergelijking met de andere hoofdstukken erg kort en simpel, hier mis ik diepgang audioen van youtube. Leerlingen die het vele leeswerk niet aankunnen, strandden in elk hoofdstuk na een gemakkelijke start. Leerlingen die moeite hebben met het slaafs, stap voor stap volgen (typ in, doe dit en dan dat) van het boek gaan na verloop van tijd steigeren. Zij schreeuwen om variatie, willen zelf ontdekken en doen. Dan ligt het aan de creativiteit van de docent hoe de vaardigheden toegepast kunnen worden firefox German version.

De lay-out is overzichtelijk maar sober: zwart wit, geen aantrekkelijke afbeeldingen en geen leuke dingetjes voor de leerlingen. Het boek is niet echt vernieuwend en lijkt sterk op een aantal andere methodes die de software van Microsoft Office behandelen.

Sterke punten zijn er ook. De behandelde stof wordt duidelijk m.b.v. screendumps uitgelegd. De ringband is prettig in gebruik en het boek functioneert prima als naslagwerk, mede door de samenvattingen op het einde van elk hoofdstuk.

Natuurlijk is het moeilijk om het in onderwijsland voor iedereen goed te doen. Iedere methode is te bekritiseren. Elke school heeft zijn identiteit, eigen principes, werkwijzen enzovoorts. Leerkrachten verschillen van lesstijl en opvatting. Die omstandigheden bepalen uiteindelijk of een methode voor een bepaalde school geschikt is of niet.

Toon BolkToon Bolk,
    docent Informatiekunde en ICT-leerroute
    op het Emmacollege in Heerlen.

Deze recensie is voorgelegd aan de auteurs van het boek. Hier hun reactie:

We hebben inderdaad geen heel makkelijk, gezellig boek met leuke plaatjes gemaakt. Het klopt, sommige delen zijn saai. En leerlingen zul je achter de broek moeten zitten. Onze gedachte over leren is dan ook anders. Wat meer inhoudelijk. En veel medelijden met leerlingen hebben we niet. Als ze met zweet en tranen (en uitleg door de docent) de materie onder de knie krijgen, weten ze echt iets over deze zeer nuttige software. Als ze eenmaal dat zetje hebben gehad, dan zullen ook gewone leerlingen het gevoel krijgen dat ze echt iets leren. En dat motiveert. We nemen de materie serieus. Net als met wiskunde, daar moet je nou eenmaal tegen je zin in een groot aantal sommen maken, net als met engels, daar moet je nu eenmaal woordjes leren en boeken lezen, net als met elk serieus vak. Je moet werken, dan leer je wat, dan kun je echt iets, dat geeft voldoening.

Het boek wordt verder gewaardeerd vanwege zijn gunstige prijs-kwaliteit-verhouding: in 200 pagina’s alles over MS Office voor € 17,50. Het boek is op veel manieren te gebruiken. Meer opdrachten staan op onze website. Daar vind je ook verschillende voorbeelden om het boek te gebruiken, in de les Informatiekunde, in de vaklessen of vakoverstijgend. Uiteraard ontvangen we graag suggesties.

Jan van den Hurk en Hans Kuppens