• 17 januari 2006
  • Recensie door Maud Bos

Internet van BiblionHet boekje Internet van Gallimard Jeunesse, Jean-Philippe Chabot en Donald Grant wil kinderen van de leeftijd van 6 tot 12 jaar informeren over de mogelijk-heden van internet download only headers outlook 2010. Bij het zien van vierkante boekje vallen meteen de gekleurde gedetailleerde tekeningen op. De kinderen die surfen op toetsen-borden over de wereld spreken erg aan, waardoor je al snel geneigd bent om in het boekje te bladeren microsoft office outlook 2010 for free. Ik denk dat dit eveneens voor kinderen geldt.

Ook binnenin zijn deze mooi geïllustreerde platen terug te vinden herunterladen. Je kunt er echt een tijdje naar kijken om te zien wat er voor details op de afbeeldingen staan. Zo is er een bladzijde waarbij een tropisch eiland te zien is met palmbomen, een zandstrand en een heldere blauwe zee. Bij het zien van deze afbeelding zou je het liefst ook een lekker gaan zwemmen in deze zee. Dit is denk ik ook het sterke punt aan het boekje, waardoor kinderen al snel geneigd zijn het boekje te pakken en erin te kijken, want dat doen kinderen nou eenmaal graag plaatjes kijken.

Andere goede aspecten aan Internet zijn de goede kwaliteit van het papier, de harde kaft, de ringband en de doorzichtige plastic pagina’s. Doordat de bladzijdes stevig en glad zijn komen er niet snel scheuren, ezelsoren in en vlekken op, iets wat vooral bij wat jongere kinderen nog als eens voorkomt. Door de ringband is er ook makkelijk te bladeren door het boekje. En zoals ik al geschreven had zijn er plastic pagina’s aanwezig. Hierop zijn afbeeldingen aan beide kanten aangebracht. Het is voor kinderen spannend om te zien dat je door het papier heen kan kijken. Ze zijn tevens nieuwsgierig wat er aan de andere kant zal staan, want je ziet al een stukje van de andere pagina en de vorm van de afbeelding is hetzelfde als de voorkant.

De vormgeving is dus duidelijk een pluspunt aan Internet, maar ik vind de teksten iets minder sterk. Op zich is het erg goed dat er maar een aantal regels tekst per bladzijde staan. Maar ik vind dat er in het totaal niet krachtig wordt neergezet wat je nou precies met internet kan. Het boekje is bedoeld voor kinderen, daarbij is het belangrijk dat de tekeningen de tekst goed ondersteunen. Ik vind dat dit op sommige bladzijdes ontbreekt. Het boekje zou bijvoorbeeld een voorbeeld van een zoeksite met een zoekterm kunnen laten zien, zodat kinderen zich hier een beeld bij kunnen vormen. Daarnaast zijn er teksten die eenvoudiger beschreven zouden kunnen worden. zoals je kunt de krachtigste telescoop ter wereld ontdekken en naar andere planten kijken. Niet iedereen weet wat een telescoop is en wat daar de bedoeling van is. Verder komen de mogelijkheden een eigen site maken en chatten niet in het informatieve boekje aan bod. Terwijl dit juist zo populair is bij deze leeftijdsgroep.

Over het algemeen kan ik zeggen dat het voor kinderen een leuk boekje is om te hebben en erin te bladeren. Maar als je als leerlingen informatie wilt hebben over de mogelijkheden van internet, is de informatie erg beknopt. Vaak is het zo dat deze leeftijdsgroep thuis of op school ook gebruik maken van internet, dus ze zullen er zelf het een en ander van weten. Kortom een leuk, mooi verzorgd boekje maar te duur voor de gebodenen informatie.

Maud BosMaud Bos

Maudis PABO-studente aan de Hogeschool Zuyd. Voor de nieuwsbrieven van Kennisnet zoekt zij met frisse en onbevangen blik interessante, leuke, boeiende en bruikbare websites.