Deze rubriek is voor iedereen toegankelijk, die een artikel over een ICT-in/en-onderwijs gerelateerd onderwerp wil aanleveren. Dit kan in de vorm van een betoog, essay, opstel of een uitgebreide verhandeling zijn. Dus … werkzaam in het onderwijs, bedrijfsleven of dienstverlening? Dit is ook uw platform!

Ruimte voor ICT: architectuur van het (nieuwe) leren.

Om te beginnen heb ik twee prachtige dagen gehad met enthousiaste deelnemers en presentatoren. De dames van de organisatie van de Summerschool –ja, het waren toch weer dames- […]

Dactique van Teletop naar itslearning

Sinds begin mei bekend werd dat Dactique werd overgenomen door het Noorse bedrijf itslearning heeft dit vele vragen opgeroepen. Door middel van de Relatiedag en de diverse landelijke […]

Roosterwijzigingen via Twitter

Voor elke leerling op een middelbare school is het een bron van ergernis: je komt op school en je docent is ziek. Veel scholen proberen dit op te […]

Betere jaarverslagen met minder werk

Onderwijsland zucht onder de groeiende verantwoordingslast. Door de kabinetsplannen kan die nog verder toenemen. Naast de verplichte bestuursjaarverslagen moeten scholen zich straks misschien ook op locatieniveau verantwoorden. Nu […]

Platformartikel e-Tools in het onderwijs

Ongekende mogelijkheden liggen te wachten om ontdekt te worden. Van complexe instrumenten (E-Tools) tot simpele vernieuwende opdrachten die leerkrachten kunnen zien bij diverse meetings van onderwijs. De weg […]

Digibord Extravaganza

Onder de titel Digibord Extravaganza heeft onze school onlangs een soort marathon studiedag gehouden. Dat was nodig omdat we een nieuwe vleugel geopend hebben met 14 nieuwe lokalen. […]

24 – i en i – een impressie van Amy Franken

We staan aan de vooravond van alweer de 20e editie van de i&i-conferentie. Een jaarlijks terugkerende bijeenkomst waar ict-ers uit voortgezet onderwijs zich laten inspireren, informeren, interesseren en […]

23 – Lomo met CKV of Erfgoed op mijn School.

Wat is het? Lomo is een mobiele werkvorm, hier in combinatie met CKV en/of Erfgoed en Mediawijsheid. Lomo kan ook worden ingezet bij andere vakgebieden! Waarom doe ik […]

22 – ICT heeft de toekomst! Maar waar blijven de studenten?

ICT is een fantastisch vak. De laatste 25 jaar heeft het zich ontwikkeld van een vak van specialisten naar een vak voor iedereen. Informatie technologie wordt overal en […]

21 – Vijf jaar mediawijsheid: een vak apart?

Op 12 juli 2005 verscheen het adviesrapport Mediawijsheid. De ontwikkeling van nieuw burgerschap (PDF) van de Raad voor Cultuur. Het rapport vormde niet alleen aanleiding tot een aanpassing […]

20 – The Change Agents

door Dennis Harper Onlangs was Dennis Harper, initiatiefnemer van Generation Yes (ook wel GenYes genoemd) in Nederland. Na een ontmoeting met Dennis tijdens NECC2010 vorig jaar in Washington […]

19 – De nieuwe geletterdheid – deel 3

door John Bronkhorst Didactiek in een tijd van nieuwe geletterdheid. Van techniek naar didactiek naar mathetiek… De informatiesamenleving begint langzaam gestalte te krijgen. Bedrijven omarmen deze en scholen […]

18 – De nieuwe geletterdheid – deel 2

door John Bronkhorst Leerkrachten, begeleiders en digitale geletterdheid. Kinderen doen het sneller. Sinds de snelle opkomst van computers is het duidelijk dat leerlingen met ICT makkelijker omgaan dan […]

17 – De nieuwe geletterdheid – deel 1

door John Bronkhorst Jonge kinderen en geletterdheid in de 21e eeuw, anders dan vroeger? Wat is geletterdheid? In de loop van de eeuwen veranderde het begrip geletterd-heid. Onder […]

16 – Web 2.0 onderwijsmedium of -gadget?

Hoe kun je leerkrachten stimuleren om ICT te gebruiken in hun lessen? Een vandaag de dag voor de hand liggend antwoord is: WEB2.0… Zo simpel is het antwoord. […]

4 van 5« Eerste..2345
komenskypost drp_animatie threeships prowise1 RDL b2pn120x120 sms-taal120x75